Sukakan Peribahasa SPM? Sila tekan butang 'Like' di bawah.

04 November 2012

Panduan Umum menjawab Kertas Bahasa Melayu SPM Kertas II

KERTAS II


Soalan 1

1. Baca arahan dan gariskan kehendak soalan.
2. Isi tersurat yang terdapat dalam petikan kebiasaannya melebihi 10 isi. Gariskan isi-isi ini. Ambil 6 atau 7 isi yang benar-benar mantap.
3. Sediakan paling kurang 3 isi tersirat (kalau satu salah, yang lain boleh cover).
4. Buat 4 perenggan tetapi tidak mengapa jika 1 perenggan sekalipun.
5. Jumlah perkataan jangan melebihi 120, tetapi jika lebih 5 atau 10 perkataan tidak mengapa.
6. Tulis jumlah kata diakhir jawapan.


Soalan 2

Soalan 2 (a)
(i) Berikan maksud perkataan secara perbandingan terus. Bina ayat yang lengkap, contoh: maksud rangkai kata bercanda di tepi pantai ialah…………. Jangan huraikan maksud rangkaikata
(ii) Jawab dengan lengkap dengan mengambil sebahagian soalan. Jawapan kebiasaannya terdapat dalam petikan.
(iii) Paling mudah kerana jawapan daripada anda sendiri. Jawab dengan lengkap. Ambil sebahagian daripada soalan.


Soalan 2 (b)
(i) Soalan berdasarkan petikan (jawapan ada dalam petikan)
(ii) Paling mudah kerana jawapan daripada anda sendiri. Jawab dengan lengkap. Ambil sebahagian daripada soalan.
(iii) Soalan aspek sastera berdasarkan petikan (menguasai aspek sastera)

Soalan 2 (c)
(i) Berikan maksud perkataan secara perbandingan terus. Bina ayat yang lengkap. (beri maksud ikut konteks ayat)
(ii) Jawapan ada dalam petikan. Jangan salin dari petikan, gunakan ayat sendiri.
(iii) Paling mudah kerana jawapan daripada anda sendiri. Jawab dengan lengkap. Ambil sebahagian daripada soalan.


Soalan 2 (d)
(i) Soalan berdasarkan petikan (jawapan ada dalam petikan)
(ii) Paling mudah kerana jawapan daripada anda sendiri. Jawab dengan lengkap. Ambil sebahagian daripada soalan.
(iii) Soalan aspek sastera berdasarkan petikan (menguasai aspek sastera)


Catatan:
1. Pastikan semua jawapan anda mempunyai subjek dan predikat (ayat lengkap)
2. Jawab berpandukan peruntukan markah. Kebiasaannya 1 isi untuk satu markah



Soalan 3
Soalan 3 (a)
i. Baca arahan dengan teliti.
ii. Jangan tambah atau ubah imbuhan pada perkataan.
iii. Perkataan yang diberi mesti ada dalam ayat yang dibina.
iv. Bina ayat yang gramatis (subjek + predikat + penerang)
v. Bagi ayat yang sukar dibina jika tidak ditambah imbuhan, gunakan ayat pasif atau dalam bentuk dialog


Soalan 3 (b)
i. Baca arahan dengan teliti.
ii. Tulis nombor jika perlu
iii. Jangan tinggalkan sebarang maklumat dalam ayat asal.


Soalan 3 (c)
i. Baca arahan dengan teliti.
ii. Cari satu kesalahan imbuhan dan satu kesalahan ejaan dalam setiap ayat. Betulkan kesalahan tersebut dengan imbuhan dan ejaan yang betul.
iii. Jangan pedulikan perkara selain kesalahan imbuhan dan ejaan.


Soalan 3 (d)
i. Baca arahan dengan teliti.
ii. Cari satu kesalahan kata/istilah dan satu kesalahan bahasa dalam setiap ayat. Betulkan kesalahan tersebut dengan kata/istilah dan aspek bahasa yang betul.
iii. Kesalahan bahasa meliputi kata sendinama, kata hubung, Hukum DM, kelewehan bahasa dan sebagainya.


Soalan 3 (e)
i. Baca arahan dengan teliti.
ii. Bina ayat yang menggambarkan maksud peribahasa.
iii. Masukkan peribahasa dalam ayat (jika perlu).
iv. Berikan peribahasa mengikut ungkapan yang betul.
v. Jangan beri lebih peribahasa (serkap jarang).



Soalan 4
Soalan 4(a)
1. Markah 7 (isi 4 + bahasa 3)
2. 1 X (isi + huraian/contoh) =2 markah, oleh itu 2 X (isi + huraian/contoh) = 4 markah.
3. Markah bahasa adalah impression (1 markah bahasa lemah, 2 markah sederhana, 3 markah baik)
4. Tulis dengan ayat yang lengkap dan gramatis, insyaallah markah bahasa 3)
5. Jangan jawab dalam bentuk senarai atau point form.


Soalan 4(b)
1. Markah 8 (isi 6 + bahasa 2)
2. 1 X (isi + huraian/contoh) = 2 markah, oleh itu 3 X (isi + huraian/contoh) = 6 markah.
3. Markah bahasa adalah impression (1 markah bahasa lemah, 2 markah baik)
4. Tulis dengan ayat yang lengkap dan gramatis, insyaallah markah bahasa 2)
5. Jangan jawab dalam bentuk senarai atau point form.


Catatan:
1. Jawapan berdasarkan novel yang dipelajari di tingakatan 4 dan 5 sahaja.
2. Jawab dengan ayat yang lengkap dan garamatis

Panduan Umum menjawab Kertas Bahasa Melayu SPM (Kertas I)

KERTAS 1


Bahagian A
1. Baca arahan dengan teliti. Gariskan kata kunci kehendak soalan.
2. Terdapat 2 bentuk kehendak soalan iaitu umum dan terperinci. Bagi soalan kehendak umum, anda boleh menulis karangan apa sahaja berkaitan dengan bahan grafik contohnya “huraikan tentang kemalangan jalanraya di Malaysia” atau “huraikan tentang amalan gotong-royong di negara kita” manakala kehendak terperinci, tulislah karangan mengikut kehendak soalan contohnya ‘huraikan langkah-langkah”, “huraikan faktor-faktor” dan sebagainya.
3. Tulis pendahuluan seperti yang telah dipelajari tetapi memadai jika anda membincangkan serba sedikit isu/fenomena semasa berkaitan topik.
4. Bagi bahan berpandu yang mempunyai senarai isi, tulislah karangan berdasarkan senarai isi yang diberikan, isi di luar daripada senarai boleh juga diterima.
5. Buat lima perenggan: pendahuluan, isi (3) dan kesimpulan.
6. Masukkan sekurang-kurangnya satu ungkapan menarik (peribahasa, kata-kata hikmat, slogan dan sebagainya) dalam karangan.
7. Jangan tulis terlalu panjang kerana anda perlu menulis satu lagi karangan yang panjang dalam Bahagian B.
8. Panjang karangan bagi Bahagian A sekitar 250 hingga 300 patah perkataan sudah memadai.
9. Karangan Bahagian A, 1½ muka surat sudah memadai.


Bahagian B
1. Baca semua soalan terlebih dahulu. Pilih soalan yang anda mampu jawab.
2. Buat rangka isi bagi soalan yang telah dipilih.
3. Tiga isi diterima, tetapi sebaik-baiknya lima isi dengan huraian lengkap.
4. Masukkan sekurang-kurangnya satu ungkapan menarik.
5. Bina ayat yang mudah untuk mengelakkan ayat berbelit-belit. Seboleh-bolehnya tidak perlu ayat majmuk yang terlalu kompleks. Ayat majmuk yang mempunyai 2 predikat sudah mencukupi.
6. Gunakan formula IMBAKUP (isi, mengapa, bagaimana, kesan, ungkapan menarik daan penegasan)
7. Pemerengganan amat penting. Lima perenggan bagi karangan 3 isi dan 7 perenggan bagi karangan 5 isi.
8. satu perenggan mempunyai 60-70 patah kata sudah memadai.
9. Tulis jumlah perkataan di akhir karangan anda.
10. 4 halaman sudah memadai.

Catatan: 1. Karangan pendek menggambarkan isi kurang dan karangan terlalu panjang menggambarkan huraian meleret-leret dan terjadi isi berulang-ulang.
2. Anda dinasihatkan menjawab Bahagian B terlebih dahulu. Sediakan 2 helai (4 halaman) kertas jawapan untuk menjawab Bahagian A.

03 November 2012

Panduan Umum Menghadapi Peperiksaan

Selamat menghadapi peperiksaan kepada semua calon SPM 2012 yang akan bermula pada hari Isnin ini (5 November 2012). Berikut adalah sedikit panduan bagi menghadapinya.


Sebelum menjawab


1. Tidak perlu risau kerana anda telah hampir sampai ke penghujung. Sudah semestinya segala persediaan telah dilakukan.
2. Baca doa sebelum menjawab
3. Patuhi arahan pengawas peperiksaan.
4. Pastikan tempat duduk seperti kerusi dan meja dalam keadaan baik dan selesa. Jika tidak sila maklumkan kepada pengawas.
5. Pastikan alat tulis anda lengkap. Bawa sekurang-kurangnya 2 batang pen bermata bulat berwarna hitam atau biru. Jangan gunakan pen berwarna selain hitam dan biru.
6. Pastikan anda membawa kad pengenalan dan slip peperiksaan.
7. Tidur awal pada malam peperiksaan. Selesaikan urusan peribadi seperti buang air, sarapan dan sebagainya sebelum masuk ke dalam dewan.
8. Berpakaian kemas (impression kepada pengawas).
9. Jangan bising dan jangan berbual dengan kawan-kawan apabila sudah berada di dalam dewan terutama selepas kertas peperiksaan diedarkan.
10. Jangan bawa sebarang kertas, nota atau catatan ke dalam dewan peperiksaan. Anda mungkin dibenarkan membawa masuk botol air minuman.


Semasa menjawab

1. Baca arahan dengan teliti dan jangan abaikan dengan tidak membaca arahan. Arahan kemungkinan berbeza daripada biasa.
2. Gunakan sebaik-baiknya masa yang diperuntukan. Masa yang diperuntukkan adalah tempoh yang sesuai untuk menjawab semua soalan.
3. Jangan terlalu menumpukan kepada soalan tertentu sahaja sebaliknya bahagikan masa dengan bijak agar soalan lain dapat dijawab.
4. Praktikkan apa yang telah ditunjukkan oleh guru semasa di dalam kelas, jangan buat perubahan pada saat akhir.
5. Walaupun anda boleh keluar awal kerana telah selesai menjawab, anda dinasihatkan supaya berada di dalam dewan sehingga masa tamat kerana apabila anda telah melangkah keluar dewan, anda tidak dibenarkan masuk semula.
6. Tulisan buruk tidak mengapa asalkan bersih dan kemas.
7. Bagi setiap bahagian soalan, gunakan helaian/halaman berasingan. Susun mengikut urutan selepas selesai menjawab jika ada helaian tambahan.
8. Kertas jawapan jangan diikat terlalu ketat, berikan ruang supaya pemeriksa boleh menyelak dengan senang.


Selesai menjawab.

1. Pastikan angka giliran dan no kad pengenalan telah ditulis di skrip jawapan.
2. Pastikan semua jawapan telah diikatkan bersama.
3. Letakkan skrip jawapan dan kertas soalan di atas meja sebagaimana yang diarahkan.
4. Jangan keluar dewan sehingga diarahkan.
5. Jangan berbual atau berbuat bising.
6. Pastikan kad pengenalan dan slip peperiksaan telah disimpan.
7. Sila keluar dewan apabila diarahkan.
8. Anda tidak digalakkan berbincang tentang kertas yang telah lepas, tumpukan kepada kertas yang akan datang.

Selamat berjaya!